MESAM Tüzüğünü PDF formatında görüntülemek için tıklayınız...
MESAM Tüzüğünü DOCX formatında görüntülemek için tıklayınız...
TÜRKİYE MUSİKİ ESERİ SAHİPLERİ MESLEK BİRLİĞİ
(MESAM)
TÜZÜK
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç ve Kapsam
Madde 1- İşbu Tüzük, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ile Telif Hakları Alanında Meslek Birlikleri Yönetmeliği hükümlerine göre musiki eseri sahiplerine tanınmış hakların idaresini ve takibini, alınacak olan ücretlerin tahsilini ve hak sahiplerine dağıtımını sağlamak üzere kurulmuş olan Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği’nin (MESAM) kuruluşunu, görevlerini, gelirlerini, denetlenmesini, Genel Kurul toplantıları, zorunlu ve ihtiyari organlarının teşekkül tarzı, üye sayısı ve görevleri, üyeliğe girme, üyelikten ayrılma ve çıkarılma şartları, şubelerini kurabilecekleri bölgelerin tespiti, yurt içi ve yurt dışındaki kişi ve kuruluşlarla olan ilişkileri, bu ilişkilerdeki hak ve yetkileri, üyeleriyle ve kullanıcılarla olan ilişkileri, elde edilen telif ücreti ve tazminatların dağıtımı ile diğer usul ve esaslara ilişkin hususları düzenler.
Tanımlar
Madde 2- (1) İşbu Tüzükte geçen;
ESER SAHİBİ: Eseri meydana getiren kişiyi,
MESLEK BİRLİKLERİ: Fikir ve sanat eserleri sahipleri ile bağlantılı hak sahiplerinin ortak çıkarlarını korumak, Kanun ile tanınmış hakların idaresini ve takibini, alınacak ücretlerin tahsilini ve hak sahiplerine dağıtımını sağlamak üzere Kanun ve Yönetmelik hükümlerine göre kurulmuş birlikleri,
BİRLİK: Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği – MESAM'ı,
ÜYE: Birliğe yetki belgesi veren ve Birlikçe üyelik başvurusu kabul edilen hak sahibini,
BİRLİK PAYI: Birlikçe, hakların yönetimiyle ilgili giderleri karşılamak amacıyla, telif geliri ve telif gelirlerinin yatırımından doğan herhangi bir gelirden alınan, kesilen veya mahsup edilen tutarı,
FEDERASYON: Meslek birlikleri üst kuruluşlarını,
HAK SAHİBİ: Eser sahipleri veya mali hak sahiplerini,
KANUN: 5/12/1951 tarih ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nu,
KULLANICI: Kanun kapsamında hak sahiplerinin iznine tabi olan ve hak sahiplerine ücret veya tazminat ödenmesini gerektiren kullanımları gerçekleştiren gerçek veya tüzel kişiyi,
YÖNETMELİK: 07/04/2022 tarih ve 31802 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 06/04/2022 tarih ve 5405 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı ile yürürlüğe giren Telif Hakları Alanında Meslek Birlikleri Yönetmeliğini,
TÜZÜK: Birlik Tüzüğünü,
MÜLGA TÜZÜK: Bakanlar Kurulunun 28.03.1986 tarih ve 86/10534 sayılı kararı ile 28.04.1986 tarih ve 19091 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Fikir ve Sanat Eseri Sahiplerinin Meslek Birlikleri ve Federasyonu Hakkında Tüzük’ü,
BAKANLIK: Kültür ve Turizm Bakanlığını,
TELİF GELİRİ: Kanun ile tanınmış hakların idaresi ve takibi dolayısı ile Birlik tarafından hak sahipleri adına toplanan geliri,
HESAP DÖNEMİ: 1 Ocak’ta başlayıp ve 31 Aralık’ta sona eren bir takvim yılını,
TEMSİLCİLİK SÖZLEŞMESİ: Meslek birlikleri arasında imzalanan ve bir meslek birliğinin temsil ettiği hakların yönetimi için yurt dışındaki bir diğer meslek birliğini vekil tayin ettiği herhangi bir anlaşmayı,
YETKİ BELGESİ: Hak sahibinin belirli mali haklarının idaresi ve takibi, telif ücretlerinin tahsili ve bu ücretlerin dağıtımı için Birliği yazılı olarak yetkilendirdiği, hak sahibi ile Birlik arasında karşılıklı hak ve yükümlülükler doğuran belgeyi,
TOPLU HAK YÖNETİMİ: Telif haklarının Birlik aracılığıyla takip edilmesini ifade eder.
(2) İşbu Tüzükte tanımı bulunmayan hususlar hakkında Kanun, Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuatta yer alan tanımlar esas alınır.
Birliğin Kurulması ve Tüzel Kişilik Kazanması
Madde 3- (1)5846 sayılı Kanunun 2936 sayılı Kanunla değişik 42’nci maddesine dayanılarak, Bakanlar Kurulunun 28.03.1986 tarih ve 86/10534 sayılı kararı ile 28.04.1986 tarih ve 19091 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Mülga Tüzüğün 8’inci maddesinde öngörülen şartları yerine getiren Birlik, Bakanlıkça hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca onaylanan Tip Statüye uygun biçimde düzenlenmiş Tüzüğünün eklendiği kuruluş bildirisinin 11.08.1986 tarihinde Bakanlığa verilmesiyle tüzel kişilik kazanmıştır.
(2) Birlik, 08.12.1986 tarihinden bu yana merkezi İstanbul'da olmak üzere Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği adıyla, kısa adı MESAM olarak Yönetmeliğin 4. maddesi uyarınca, musiki eserleri sahipleri alanında faaliyet göstermektedir.
Birliğin Amacı
Madde 4 – Üyelerin hak ve menfaatlerini yasal olarak korumak, gözetmek ve müdafaa etmek ile hak sahiplerinin, tüm yerli ve yabancı musiki eserlerinin kullanımından doğan telif haklarının toplanmasını sağlamak, bu yolla elde edilecek gelirler ile mali haklarını mevzuatın öngördüğü esas ve usuller dâhilinde hak sahipleri adına takip, tahsil etmek ve hak sahiplerine dağıtmaktır.
Birliğin Görev ve Yetkileri
Madde 5- Birliğin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Faaliyetlerini etkinlik, katılımcılık, şeffaflık ve hesap verilebilirlik ilkelerine göre yürütmek.
b) Hakların yönetimini, hakkaniyete uygun koşullarda gerçekleştirmek.
c) Yönettiği haklara ilişkin her türlü bedelin tahsilini ve dağıtımını, dağıtım planlarına uygun olarak adil, şeffaf ve düzenli bir şekilde gerçekleştirmek.
ç) Yönettiği haklarla ilgili eserlere ilişkin veri tabanını oluşturmak, güncellemek ve ilgililerin bilgisine sunmak.
d) Aynı alanda faaliyet gösteren diğer meslek birlikleriyle ortak veri tabanı oluşturmak.
e) Yönettiği haklarla ilgili tarife ve artış gerekçeleri ile bu tarifelere ilişkin indirim ve ödeme kolaylıklarını duyurmak.
f) Yönettiği hakları korumaya yönelik tedbirleri almak, bu amaçla gerekli hallerde idari, hukuki ve cezai yollara başvurmak.
g) Kişisel verilerin korunmasına ilişkin yükümlülüklere uymak.
Birliğin Faaliyetleri
Madde 6- Birlik amacına ulaşmak için, mevzuatın verdiği imkânlar içinde aşağıdaki faaliyetlerde bulunur:
a)Üyelerinden aldığı yetkiye dayanarak kullanıcılarla lisans sözleşmeleri akdetmek.
b)Üyelerin yetki belgesiyle Birliğe devrettiği haklarla ilgili olarak kurum ve kuruluşlarda haklarını izlemek, korumak, idare ve yargı yollarına başvurmak.
c)Üyelerinin eserlerinin tespitlerinin, yayınlarının ve nüshalarının kullanımından kaynaklanan telif ücretlerinin ve tazminatlarının tahsilini sağlamak ve üyelerine dağıtmak.
ç)Yurt içinde ve yurt dışında kamu, kurum ve kuruluşları, gerçek ve özel hukuk tüzel kişileri ile idari ve mesleki ilişkiler kurmak.
d)Yazılı, görsel ve işitsel mesleki yayınlar yapmak, üyelerine ve üyeleri dışındaki kişilere faaliyet alanına ilişkin kurslar açmak.
e)Üyelerine sosyal tesisler kurmak, lokal açmak ve bunları işletmek.
f)İktisadi teşebbüsler kurmak ve işletmek.
g)Üyeleri için yardım sandığı kurmak ve diğer sosyal hizmetleri gerçekleştirmek.
ğ)Üyelerinin eserlerinin tespitlerinin, yayınlarının ve nüshalarının ticari amaçla kullanılmasını kontrol etmek, izinsiz kullananlar için gerekli tedbirleri almak.
h)Diğer ülkelerin hak izleme kuruluşları ile yapmış bulunduğu veya yapacağı anlaşmalar gereğince yabancı eser sahiplerinin veya malî hak sahiplerinin haklarını Türkiye içinde takip etmek ve kendi üyelerinin haklarının yurt dışında takip edilmesini sağlamak.
ı)Üyelerinin eserlerinin kullanımlarına ilişkin tarifelerin hazırlanmasına, sözleşmelerin yapılmasına, tarife ve sözleşmelerin uygulanmasına ve anlaşmazlıkların giderilmesine yönelik çalışmalarda bulunmak ve diğer ilgili alanda yurt içi ve yurt dışı meslek birlikleri ile iş birliği yapmak, sözleşmeler akdetmek.
i)Ülkemizde telif bilincinin yerleştirilmesi, Birliğin kamuoyuna tanıtılması, üyeler arasında birlik ve bütünlüğün sağlanması, Birliğe ek gelir sağlanması, Birliğin sağlık ve emeklilik fonuna kaynak sağlanması, yurt dışındaki birlikler ile ilişkilerin geliştirilmesi ve Birliğe yararlı olacak her türlü amaca yönelik olmak üzere; yurt içinde ve/veya yurt dışında yerli ve/veya yabancı müzisyenlerin yer alacağı ücretli ya da ücretsiz konserler, dinletiler, müzik festivalleri, kokteyller, her türlü sahne ve gösteri sanatları, tanıtımlar ve benzeri organizasyonları gerçekleştirmek, düzenlemek, duyurmak, yaymak ve bu amaçla her türlü reklam ve tanıtımı gerçekleştirmek.
j)Birliğin faaliyet konusuyla bağlantılı diğer faaliyetleri gerçekleştirmek.
İKİNCİ BÖLÜM
Birlik Üyeliği
Üye Olma Hakkı ve Yükümlülükleri
Madde 7 - (1) Tüzükte öngörülen nitelikleri taşıyan hak sahipleri Birlik üyesi olabilir. Birlik, Yönetmeliğin 11.maddesinde öngörülen şartlara uygun şekilde üyeler arasında farklı üyelik türleri oluşturabilir.
(2) Hiç kimse Birliğe üye olmaya veya Birlikte üye kalmaya zorlanamaz. Birliğe üye olanlar Yönetmelik gereğince aynı alanda faaliyet gösteren başka bir Birliğe üye olamazlar.
(3) Üyeler, Genel Kurulca belirlenen giriş aidatını ve üyelik aidatını ödemekle yükümlüdürler.
(4) Tüzel kişilerin üye olabilmeleri, Türk Kanunlarına göre kurulmuş olmaları koşuluna bağlıdır. Tüzel kişi üyeler, kendi yönetim kurulu başkanları veya temsille görevlendirecek kişiler tarafından temsil edilir. Bu kişinin başkanlık veya temsil görevi sona erdiğinde, tüzel kişiyi temsil edecek kişi yeniden belirlenir ve Birliğe bildirilir.
(5) Ayrıca üyeler, hak sahibi oldukları eserlerini MESAM Dağıtım ve Dokümantasyon Yönergesi uyarınca, Birliğe bildirmekle yükümlüdür.
(6) Birlik tarafından tahsil edilen giriş aidatı ve üyelik aidatı ölüm, tüzel kişiliğin sona ermesi, üyelikten çekilme veya üyelikten çıkarılma gibi üyeliğin sona ermesi hallerinde iade edilmez.
Üyelik Başvurusu ve Kabulü
Madde 8- (1) Üye olmak isteyen hak sahipleri, Birliğe yazılı olarak başvururlar. Üyelik başvuruları Yönetim Kurulunca karara bağlanır ve başvuru tarihinden itibaren 60 (altmış) gün içinde ilgiliye yazı ile bildirilir. Ret kararlarında gerekçe belirtilir.
(2) Üyelik başvurularının kabul edilebilmesi için başvuran hak sahibinin dijital mecralarda veya radyo veya televizyonlarda veya fonogramda veya opera, bale, tiyatro ve benzeri şekilde sahneye konmuş en az 1 (bir) adet eserinin alenileşmiş olduğunu gösteren belgeleri ibraz etmesi gerekir.
(3) Birliğe üye olmak isteyen ve Birlik tarafından öngörülen nitelik ve ölçütleri taşıyan hak sahipleri, Birliğin belirleyeceği koşullara ve mevzuata uygun şekilde yetki belgesi vermelidir.
(4) Üyeliğe kabul kararı, Yönetim Kurulu tarafından üyelik türü belirtilmek suretiyle verilir. Üyeliğe kabul edilenler, üyelik için tutulan deftere ve Birliğin kullandığı ilgili yazılımlara sıra numarasıyla yazılır.
(5) Yönetim Kurulunun üyeliğe kabul ve üyelik türüne ilişkin kararlarına karşı, kararın verildiği tarihten itibaren 1 (bir) ay içinde hak sahibi tarafından Yönetim Kuruluna itiraz edilebilir. İtiraz, Yönetim Kurulunca, itiraz tarihinden itibaren en geç 1 (bir) ay içinde, Teknik Bilim Kurulunun konuya ilişkin görüş ve önerisini almak suretiyle, incelenerek karara bağlanır. Bu kararlara karşı hak sahipleri yargı yoluna başvurabilir.
Üyelik Türleri
Madde 9- Birlikte, “olağan üye” ve “tam üye” olmak üzere iki tür üyelik vardır. Üyelik türlerine ilişkin nitelikler ve şartlar işbu Tüzükte belirlenmiştir.
Olağan Üye
Madde 10- (1) Birliğe işbu Tüzüğe göre üyelik başvurusu için gerekli belgeleri sunan;
- Eser sahiplerinin,
- Eseri meydana getirmeyen ancak, miras ya da devren iktisap yoluyla veya doğrudan eserin mali haklarını kullanma yetkisine sahip olan gerçek veya tüzel kişilerin,
- Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmayanların adına veli ya da vasilerinin
Yönetim Kurulu tarafından üyeliğe kabul edilmeleri halinde, Birliğe “olağan üye” olarak kaydedilecektir.
(2) Her olağan Genel Kurul toplantısı öncesi Birlik tarafından yapılan çalışmalarda, işbu Tüzüğe göre tam üyelik niteliklerini ve şartlarını sağlayan olağan üyelerin tam üyeliğe kabulü, Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır.
(3)Olağan üyeler Birlik zorunlu organlarında görev alamazlar, oy kullanmamak koşuluyla Yönetim Kurulu kararına bağlı olarak Genel Kurula katılabilirler.
Tam Üye
Madde 11- (1) Birliğe “tam üye” olabilmek için aşağıda belirlenen nitelikleri ve şartları taşımak gerekir:
- Eser sahibi veya miras ya da devren iktisap yoluyla veya doğrudan eserin mali haklarını kullanma yetkisine sahip gerçek veya tüzel kişi olan mali hak sahipleri.
b) Gerçek kişiler bakımından medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak ve tüzel kişiler bakımından ise Türk kanunlarına uygun şekilde kurulmuş olmak.
c) Üyenin, Birliğe üyeliğinin üyelik tarihinden itibaren en az 1 (bir) yıl süreyle kesintisiz devam etmesi.
ç) Üyelik tarihinden itibaren işbu maddenin (a), (b) ve (c) bendindeki şartları taşıyan üyeler, Tüzüğe göre belirlenen 2 (iki) hesap dönemi sonunda ödenen net telif ücretinin;
1) Eser sahipleri için; en az 10.000,00-TL (onbinTürkLirası) mekanik ve/veya temsili ve/veya dijital telif tahakkuk etmiş olması.
2) Mali hak sahipleri için; en az 150.000,00-TL (yüzellibinTürkLirası) mekanik ve/veya temsili ve/veya dijital telif tahakkuk etmiş olması.
(3) Yukarıdaki tutarlar, bütçe çalışması yapılan her Genel Kurulda bütçe içerisinde yeniden değerlendirilerek Genel Kurulun onayına sunulacaktır. Genel Kurulda onaylanan bütçe sonrasında yeni tutarlar uygulamaya konulacaktır.
(4) İşbu Tüzüğün yürürlüğe girdiği tarihinden önce Birlik kayıtlarında “asıl üye”liğe hak kazanmış üyelerin hakları saklıdır.
(5) İşbu Tüzüğün yürürlüğe girdiği tarihten sonra Tüzükte tam üyelik için aranılan niteliklere ve şartlara göre Birlik kayıtlarında tam üye olarak yeni kaydedilecek olan üyelerin, tam üye olduktan sonra yapılacak ikinci olağan Genel Kurul öncesindeki üyelik türü çalışmasına göre son 2 (iki) hesap döneminde elde ettiği gelirin o tarihteki tam üyelik için belirlenen net telif bedelinden düşük kalması halinde, üyelik kaydı tam üyelikten olağan üyeliğe düşürülerek deftere işlenir.
(6) Başka bir eser sahibi meslek birliğinden, Birliğe geçiş yapan hak sahiplerinin, üyelik başvurusu esnasında ilgili meslek birliğinden son 2 (iki) yıl süresince tam üye olduklarını gösterir, ispat niteliği taşıyan belge sunmaları ve Birliğe geçiş için başvuru yaptığı tarihteki tam üyelik için belirlenen net telif geliri koşulunu karşılamaları halinde; üyeliğe başvuru tarihi itibariyle tam üyeliğe geçişleri gerçekleştirilir.
(7) İşbu maddeye göre tam üyeliğe hak kazanan üyeler, Genel Kurula katılabilir, oy kullanabilir ve Birliğin zorunlu organlarına işbu Tüzükte belirlenen şartlarla seçilebilirler.
Üyeliğin Sona Ermesi
Madde 12- (1) Üyelik; ölüm, tüzelkişiliğin sona ermesi, üyelikten ayrılma, üyelikten çıkarılma, üyelik için aranılan niteliklerin sonradan kaybedilmesi, yetki belgesinin konusuz kalması ile sona erer. Bu durumda, üyelik kaydı Yönetim Kurulu kararıyla açıklaması da yapılarak defterden silinir.
(2) Üyeliği sona erenler bakımından Birliğin yükümlülükleri, işbu Tüzüğün yetki belgesine ilişkin hükümlerine göre belirlenir.
Üyelikten Ayrılma
Madde 13- Üyeler, gerekçe göstermeksizin yazılı başvuru ile Birlik üyeliğinden ayrılma isteğinde bulunabilir. Üyelik, bu yazılı başvurunun Birlik evrak kayıt defterine işlenmesi ile ilgili takvim yılının sonunda sona erer. Yetki belgesinin geçerliliğine ilişkin hükümler saklıdır.
Üyelikten Çıkarma ve İtiraz
Madde 14- (1) Üyeler, Üye Disiplin Yönergesinde yer alan hükümler çerçevesinde, Haysiyet Kurulu kararıyla üyelikten çıkarılırlar. Çıkarma kararı noter veya iadeli taahhütlü posta ve e-posta yoluyla (7) yedi gün içinde, ilgili üyenin Birliğe kayıtlı adresine bildirilir.
(2) Üyelikten çıkarma kararlarına karşı, kararın verildiği tarihten itibaren1 (bir) ay içerisinde Haysiyet Kuruluna itiraz edilebilir. İtiraz, Haysiyet Kurulunca, itiraz tarihinden itibaren en geç 1 (bir) ay içinde incelenerek karara bağlanır. Haysiyet Kurulunca itiraz sonucunda verilen karar veya 1 (bir) ay içinde itiraz yoluna başvurulmayan karar kesin olup, Birlik tarafından uygulamaya konulur. Hak sahipleri, Haysiyet Kurulunca verilen kararlara karşı, kararın verildiği tarihten itibaren1 (bir) ay içinde yargı yoluna başvurabilir.
(3) İşbu Tüzüğün yürürlüğe girmesinden itibaren 1 (bir) ay önce verilen ve yargı yoluna başvurulmayan Haysiyet Kurulu kararlarına karşı Tüzüğün yürürlük tarihinden itibaren 1 (bir) ay içinde Haysiyet Kuruluna itiraz edilebilir. İşbu itiraz sonrasında, Tüzüğün 14. maddesinin 2. fıkrası hükümleri uygulanır.
(4) Genel Kurul toplantısından önceki 45 (kırkbeş) gün içinde verilen üyelikten çıkarma ve hak mahrumiyeti kararları, Genel Kurul toplantısını takip eden iş gününden itibaren sonuç doğurur.
Üyelerin Temsili ve Hakların Takibi
Madde 15- (1) Birlik, üyelerince verilen yetki belgesi veya mevzuat kapsamında verilen yetki çerçevesinde hakları yönetir.
(2) Birlik, hak sahiplerinin yetki belgesine konu haklarını münhasıran takip etmeye yetkilidir.
(3) Hak sahiplerinin Kanunla tanınmış hakları, ülke içinde Yönetmelik gereğince kurulan birlikler dışında başka birlik, dernek, şirket ve benzeri kuruluşlar tarafından takip edilemez.
Uluslararası Kuruluşlarla İlişkiler ve Temsilcilik Sözleşmeleri
Madde 16- (1) Birlik, Tüzükte gösterilen amaçları gerçekleştirmek üzere uluslararası faaliyette veya işbirliğinde bulunabilir, yurt dışında temsilcilik açabilir, yurt dışında birlik veya üst kuruluş kurabilir, yurt dışında kurulmuş birlik veya kuruluşlara katılabilir veya yurt dışındaki diğer birlikler ile temsilcilik sözleşmeleri akdedebilir. Bu faaliyetleri ile işbirliği sonucunda yapılacak protokol ve temsilcilik sözleşmeleri Bakanlığa bildirilir.
(2) Birliğin uluslararası kuruluşlar ile ilişkisi ilgili mevzuat çerçevesinde yürütülür.
(3) Birlik; akdettiği temsilcilik sözleşmeleri kapsamında temsil edilen hak sahipleri ile Birlik üyeleri arasında ayrım yapamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Birlik Organları
Birlik Organları
Madde 17- (1) Birliğin zorunlu organları şunlardır:
a) Genel Kurul.
b) Yönetim Kurulu.
c) Denetleme Kurulu.
ç) Teknik - Bilim Kurulu.
d) Haysiyet Kurulu.
(2) Birlik, Genel Kurul kararı ile zorunlu organları dışında ihtiyari organlar da oluşturabilir. Ancak zorunlu organların görev, yetki ve sorumlulukları bu organlara devredilemez.
Genel Kurul
Madde 18- Genel Kurul, Birliğin en yetkili karar organıdır. Genel Kurul, oy kullanma yetkisine sahip olan üyelerden oluşur.
Genel Kurulun Görevleri ve Yetkileri
Madde 19- (1) Genel Kurulun görevleri ve yetkileri şunlardır:
a) Bir sonraki olağan Genel Kurula kadar görev yapmak üzere Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu, Teknik-Bilim Kurulu ve Haysiyet Kurulunun asıl ve yedek üyelerini Genel Kurul tarafından belirlenecek usulle seçmek.
b) Üyelik niteliklerine ilişkin ölçütleri belirlemek.
c) Federasyon kurmak, federasyona katılma kararı almak ve federasyon genel kuruluna katılacak temsilcileri seçmek.
ç) Bütçe tasarısını görüşmek ve karara bağlamak.
d) Kurullar tarafından öngörülen raporları incelemek ve karara bağlamak.
e) Yönetim Kurulunun hesaplarını incelemek ve ibra etmek.
f) Birlik Tüzüğündeki değişiklik önerilerini karara bağlamak.
g) Telif gelirleri ve tazminatlar ile bu gelirler ile yapılan yatırımlardan elde edilen gelire ilişkin yatırım politikasına karar vermek.
ğ) Telif gelirleri ve tazminatlar ile bu gelirlerle yapılan yatırımlardan elde edilen gelirden kesilecek Birlik payı ile kültürel ve sosyal amaçlarla yapılacak kesintileri makul bir oranda belirlemek.
h) Dağıtım yönergesi ve diğer yönerge önerilerini karara bağlamak.
ı) Giriş aidatı ve üyelik aidatı tutarlarını belirlemek.
i) Birlik zorunlu organlarının başkan ve üyelerine verilecek huzur hakkı, ulaşım ve konaklama masrafı, harcırah ve ücretleri belirlemek.
j) Yönetim Kurulunun, Genel Kurulda incelenmesini önerdiği hususları görüşmek ve karara bağlamak.
k) Şube açılmasına karar vermek.
l) Birliğin amacına ve faaliyet alanına ilişkin yurtiçi ve yurtdışında şirket kurmasına ve kurulmuş olan şirketlere ortak olmasına dair kararı onaylamak.
m) Taşınmaz mal alınması ve satılması ile bunlar üzerinde ayni haklar tesis edilmesini onaylamak.
n) Risk yönetim politikasına karar vermek.
o) Birliğin borç almasını, borç vermesini ya da alınan borçlar için teminat vermesini onaylamak.
ö) Mevzuat ve Birlik Tüzüğü ile verilmiş olan diğer görevleri yapmak.
Genel Kurulun Toplanması
Madde 20- (1) Genel Kurul olağan toplantısı 2 (iki) yılda bir Aralık ayı içinde hafta içi herhangi bir gün olması koşuluyla Birliğin genel merkezinin bulunduğu il merkezinde Yönetim Kurulunun çağrısı üzerine toplanır.
(2) Genel Kurul; Yönetim Kurulu veya Denetleme Kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya tam üyelerden beşte birinin yazılı başvurusu üzerine, Yönetim Kurulunca olağanüstü toplantıya çağrılır.
(3) Denetleme Kurulu veya Genel Kurulda oy kullanma yetkisine sahip olan üyelerin beşte birinin yazılı isteğine rağmen Yönetim Kurulu istek yazısının kendisine ulaştığı tarihten itibaren 30 (otuz) gün içinde Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırmazsa, Denetleme Kurulunun veya toplantı isteğinde bulunan üyelerin başvurusu üzerine Bakanlık, Yönetim Kurulu üye sayısı kadar Genel Kurulda oy kullanma yetkisine sahip olan üyeyi, Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırmakla görevlendirir.
Genel Kurulun Toplantıya Çağrı Usulü
Madde 21- (1) Yönetim Kurulu, Birlik Tüzüğüne göre Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyeler; en az 15 (onbeş) gün önceden, toplantının günü, saati, yeri, gündemi ve toplantıya katılma hakkı bulunan üyeleri içeren bir liste ile yazılı olarak bildirilmek veya üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj gönderilmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre 7 (yedi) günden az, 60 (altmış) günden fazla olamaz.
(2) Toplantı yeri, günü, saati ve gündemi, toplantı gününden en az 15 (onbeş) gün önce Bakanlığa yazı ile bildirilir. Bu yazıya, toplantıya katılacak üyelerin listesi de eklenir.
Genel Kurul Toplanma ve Karar Yeter Sayısı
Madde 22- (1) Genel Kurul, tam üyelerin toplam sayısının yarısından 1 (bir) fazlasıyla toplanır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak ikinci toplantının yapılabilmesi için, katılan tam üye sayısının, Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu, Teknik - Bilim Kurulu ve Haysiyet Kurulları asıl üye sayılarının toplamının 2 (iki) katından az olmaması gerekir.
(2) Genel Kurul üyeleri bir başka üyeye verdikleri noterden onaylı vekâletname ile oy kullanabilirler. Her üye ancak bir üyenin vekâletini alabilir. Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeleri Genel Kurulda vekâletname ile temsil edilemez. Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeleri de başka bir üyeyi vekâleten temsil edemez.
(3) Genel Kurul kararları, toplantıda hazır bulunan tam üyelerin oylarının çoğunluğu ile alınır. Ancak Tüzük değişikliği ve Birliğin feshi kararları, hazır bulunan tam üyelerin oylarının üçte iki çoğunluğuyla alınır.
Genel Kurul Toplantısı Usulü
Madde 23- (1) Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelerinin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, Yönetim Kurulu üyeleri veya Yönetim Kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, Yönetim Kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza atarak toplantı yerine girerler. Kimlik belgesini göstermeyenler, belirtilen listeyi imzalamayanlar ile Genel Kurula katılma hakkı bulunmayan üyeler toplantı yerine alınmaz. Olağan üyeler Yönetim Kurulu kararına bağlı olarak ayrı bir bölümde Genel Kurul toplantısını izleyebilirler.
(2) Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı, Yönetim Kurulu başkanı veya görevlendireceği Yönetim Kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısının sağlanamaması halinde Yönetim Kurulunca bir tutanak düzenlenir.
(3) Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere 1 (bir) başkan ve 1 (bir) başkan vekili ile 2 (iki) yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur. Birlik organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine veya yetkilendirdiği kişilere kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin karşısını imzalamaları zorunludur. Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir. Divan heyeti üyeleri, Birlik zorunlu organlarına seçilmek için Genel Kurulda aday olamazlar.
(4) Genel Kurul toplantısında yalnız gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan oyların en az onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması zorunludur. Genel Kurul, gündemdeki konuların görüşülerek karara bağlanmasıyla sonuçlandırılır.
(5) Birlik tahmini bütçesinin Genel Kurulda kabul edilmesinden sonra, gider artırıcı veya gelir azaltıcı bir karar alınması halinde, tahmini bütçe karara uygun olarak revize edilir ve Genel Kurulda yeniden oylanır.
(6) Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı, başkan vekili ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler Yönetim Kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim Kurulu başkanı, bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen Yönetim Kuruluna 7(yedi) gün içinde teslim etmekten sorumludur.
(7) Genel Kurul toplantıları, Yönetim Kurulunca karara bağlanarak Bakanlıkça elektronik ortamda gerçekleşecek Genel Kurullar için belirlenecek usul ve esaslar ile mevzuat çerçevesinde elektronik ortamda da gerçekleştirilebilir.
Genel Kurul Sonuç Bildirimi
Madde 24- Genel Kurul yapıldıktan sonra 15(onbeş) gün içinde Yönetmeliğin “Genel Kurul Sonuç Bildirimi” başlıklı 26’ncı maddesi uyarınca bilgi ve belgeler Bakanlığa ve mülki idari amirliğine verilir.
Yönetim Kurulu
Madde 25- (1) Yönetim Kurulu, Genel Kurul tarafından üyeler arasından 2 (iki) yıl için gizli oyla seçilen en az 7 (yedi)en fazla 11 (onbir) üyeden oluşur. Ayrıca asıl üye sayısınca, sıralaması belirtilmek suretiyle yedek üye seçilir. Yönetim Kurulu, seçimi izleyen 7 (yedi) gün içinde asıl üyeler arasından 1 (bir) başkan, en az 1(bir) en çok 2 (iki) başkan yardımcısı ve1 (bir) sayman üye seçer.
(2) Yönetim Kurulu; Yönetim Kurulu Başkanının çağrısıyla veya yokluğunda yardımcısının veya yardımcılarının ortak çağrısıyla ayda en az 1 (bir) kez toplanır.
Yönetim Kurulunun Görevleri ve Yetkileri
Madde 26- Yönetim Kurulunun görevleri ve yetkileri şunlardır:
a) Birlik üyelerinin ortak çıkarlarını korumak.
b) Birlik üyelerinin haklarının idaresi ve takibi için gerekli çalışmaları yapmak ve üyelerinin haklarına tecavüz durumunda her türlü adli, idari ve icrai yollara başvurmak.
c) Birlik kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesini ve kullanılmasını sağlamak.
ç) Genel Sekreter ile Meslek Birliğinde çalışacak personeli görevlendirmek, görevlerine son vermek, bu kişilerin özlük, unvan, ücret, sosyal hakları ve çalışma esasları ile diğer hususlara ilişkin usul ve esasları belirlemek.
d) Bütçeyi hazırlamak ve Genel Kurula sunmak.
e) Tüzükte yapılacak değişiklik önerilerini hazırlamak ve Genel Kurula sunmak.
f) Birlikçe tahsil olunacak tazminat ve telif ücretlerinden kesilecek Birlik payını Genel Kurula sunmak.
g) Tarifeleri hazırlamak.
ğ) Üyelik başvurularını karara bağlamak, üyelik türlerine ilişkin işlemleri gerçekleştirmek.
h) Birliğin çalışmasına, işleyişine ilişkin yönergeleri hazırlamak ve Genel Kurula sunmak.
ı) Birliğin takip edeceği haklar için gerekli olan sözleşme tiplerini ve hak sahiplerine yardımcı olmak üzere onların ilgililerle yapacakları sözleşme tiplerini hazırlamak.
i) Denetleme Kurulu raporlarının tesliminden itibaren birer örneğini 15 (onbeş) gün içinde Bakanlığa göndermek.
j) Yıllık şeffaflık raporunda yer alan mali bilgiler ile Birliğin hesaplarını yeminli mali müşavire onaylatmak.
k) Genel Kurul gündemini belirlemek ve gündeme konu bilgi ve belgeleri Genel Kurul toplantısından en az 15 (onbeş) gün önce üyelerin bilgisine sunmak.
l) Temsilcilik açılmasına karar vermek.
m) Birliğin aynı amaçlı uluslararası kuruluşlara katılmaları veya bunlarla işbirliği yapmaları konularında karar vermek.
n) Yurt içi ve yurt dışındaki diğer meslek birlikleri ile iş birliği yapmak ve buna ilişkin anlaşmaları imzalamak.
o) Birliğin amacına ve faaliyet alanına ilişkin yurtiçi ve yurtdışında şirket kurmasına ve kurulmuş olan şirketlere ortak olmasına dair karar almak ve onaya sunmak.
ö) Taşınmaz mal alınması ve satılması, bunlar üzerinde ayni haklar tesis edilmesi kararı almak ve onaya sunmak.
p) Birliğin borç/kredi almasına, borç vermesine ya da alınan borçlar/krediler için teminat vermesine karar vermek ve onaya sunmak.
r) Kanun gereğince kurulacak komisyonda görev alacak Birlik temsilcilerini tespit etmek.
s) Mevzuat ve Tüzükte verilen diğer işleri yapmak.
Birliğin Temsili
Madde 27- (1) Yönetim Kurulu, Birliğin yürütme ve temsil organı olup bu görevini mevzuata ve Birlik Tüzüğüne uygun olarak yerine getirir.
(2) Birlik, Yönetim Kurulu Başkanı tarafından temsil edilir. Temsil yetkisi, gerektiğinde Yönetim Kurulu kararıyla, yine Yönetim Kurulu üyelerinden bir veya birkaçına devredilebilir.
(3) Hakların izlenmesinde, Birliğin kamu kurum ve kuruluşlarıyla ve üçüncü kişilerle ilişkilerinde Birliğin Genel Sekreteri veya çalışanlarından bir veya birkaçına ve şubelerin en yüksek görevlisine Yönetim Kurulu kararıyla imza yetkisi verilebilir.
Denetleme Kurulu
Madde 28- Denetleme Kurulu, Genel Kurul tarafından 2 (iki) yıl için gizli oyla seçilen 5 (beş) üyeden oluşur. Ayrıca asıl üye sayısınca, sıralaması belirtilmek suretiyle yedek üye seçilir. Denetleme Kurulu, seçimi izleyen 7 (yedi) gün içinde asıl üyeler içinden 1 (bir) başkan seçer.
Denetleme Kurulunun Görevleri
Madde 29- (1) Birlikte iç denetim esastır. Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Denetleme Kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması Denetleme Kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
(2) Denetleme Kurulu;
a) Yönetim Kurulunun işlemlerinin mevzuata ve Tüzüğe uygun olup olmadığını,
b) Birliğin defter, hesap ve kayıtlarının mevzuata ve Birlik Tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını,
c) Telif gelirlerinin arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılıp yapılmadığını,
- Birlik harcamalarının mevzuata ve Birlik amacına uygun olup olmadığını en az 3 (ü en fazla 6 (altı) ayı geçmeyen aralıklarla Tüzükte ve Denetleme Yönergesinde tespit edilen esas ve usullere göre denetler. Bu hususlara ilişkin bilgi, belge ve değerlendirmelerin yer aldığı denetim sonuçlarını bir rapor halinde Yönetim Kuruluna ve toplandığında Genel Kurula sunar.
(3) Denetleme Kurulu üyelerinin talebi üzerine, her türlü bilgi, belge ve kayıtların, Birlik yetkilileri tarafından gösterilmesi veya verilmesi, yönetim yerleri, müesseseler ve eklentilerine girme isteğinin yerine getirilmesi zorunludur.
Teknik - Bilim Kurulu
Madde 30- Teknik - Bilim Kurulu, Genel Kurul tarafından 2 (iki) yıl için gizli oyla seçilen 5 (beş) üyeden oluşur. Ayrıca asıl üye sayısınca, sıralaması belirtilmek suretiyle yedek üye seçilir. Teknik - Bilim Kurulu, seçimi izleyen 7 (yedi) gün içinde asıl üyeleri arasından 1 (bir) başkan seçer.
Teknik - Bilim Kurulunun görevleri
Madde 31- (1) Teknik - Bilim Kurulu;
a) Birliğin uzmanlık alanına giren konularda inceleme ve araştırmalar yapmakla,
b) İlgili kurullara önerilerde bulunmakla,
c) Yönetim Kurulunca incelenmesi istenilen konularda raporlar düzenlemek ve bunların bir örneğini Yönetim Kuruluna, bir örneğini de Denetleme Kuruluna vermekle,
ç) Birlik Tüzüğünde ve Teknik Bilim Kurulu Yönergesinde belirtilen diğer işleri yapmakla görevlidir.
(2) Aynı alandaki diğer meslek birliğinde kayıtlı ortak eserler üzerinde anlaşmazlık olması halinde, Teknik Bilim Kurulu diğer meslek birliği Teknik Bilim Kurulu ile ortak toplantı düzenleyebilir.
(3) Kurul başkanınca veya kurulca gerekli görülürse konuyla ilgili kurum ve kuruluşların temsilcileri veya kişiler, bilgi ve görüşleri alınmak üzere kurul toplantılarına çağrılabilir.
Haysiyet Kurulu
Madde 32- Haysiyet Kurulu Genel Kurul tarafından2 (iki) yıl için gizli oyla seçilen 5 (beş) üyeden oluşur. Ayrıca asıl üye sayısınca, sıralaması belirtilmek suretiyle yedek üye seçilir. Haysiyet Kurulu, seçimi izleyen 7 (yedi) gün içinde asıl üyeleri arasından 1 (bir) başkan seçer.
Haysiyet Kurulunun Görevleri ve Disiplin Yönergesi
Madde 33- (1) Haysiyet Kurulu, Disiplin Yönergesini ve Haysiyet Kurulu Yönergesini uygulamakla görevlidir. Disiplin Yönergesi Haysiyet Kurulunca hazırlanır, Yönetim Kurulunca incelenir ve Genel Kurulca kabul edilir.
(2) Haysiyet Kurulunca; Yönetim Kurulunun talebi üzerine disiplin incelemesi yapılır. Haysiyet Kurulunun re’sen Disiplin Yönergesine aykırı hususları tespit etmesi halinde, durumu Yönetim Kuruluna bildirerek disiplin incelemesi başlatılması yönünde karar verilmesi talebinde bulunur.
(3) Haysiyet Kurulu kararlarına karşı işbu Tüzükteki madde 14’te belirlenen usule uygun olarak itiraz ve yargı yolu açıktır.
Zorunlu Organların Toplantı ve Karar Yeter Sayısı
Madde 34- (1) Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu, Haysiyet Kurulu ve Teknik - Bilim Kurulları en az üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla karar alır. Mazeret bildirilmeksizin ve/veya makul bir mazereti bulunmaksızın üst üste 3 (üç) toplantıya katılmayan üyelerin ilgili kurul üyeliği düşer. Mazeretler mücbir haller dışında ıslak imza şeklinde sunulur.
(2) Zorunlu organ üyeliği ya da MESAM üyeliği sıfatının düşmesini izleyen en geç 7 (yedi) gün içinde;
a) Çarşaf liste usulü ile seçilmiş olmaları halinde yedek üyelerden en çok oy almış olan üye, asıl üye olarak göreve başlar. Yedek üyelerin aldıkları oylar arasında fark yoksa, en son yapılan Genel Kurulda Divan Başkanı nezaretinde aynı oyu almış yedek üyeler arasında yapılan kura çekimi sonunda belirlenmiş yedek üye, asıl üye olarak göreve başlar.
b)Blok liste usulü ile seçilmiş olmaları halinde, yedek üye listesinde belirlenen sıralamaya göre ilk sırada yer alan yedek üye, asıl üye olarak göreve başlar.
(3) Zorunlu organ üyelerinden birinin Haysiyet Kurulu nezdinde soruşturmanın başlaması durumunda, Haysiyet Kurulunun gerekli görmesi halinde, bu üyenin geçici olarak kurul üyeliği askıya alınır ve soruşturma sonuçlanıncaya kadar işbu maddeye göre seçilecek yedek üye geçici olarak göreve başlar. Soruşturma sonucunda üyelikten çıkarma veya hak mahrumiyeti kararı verilmesi halinde zorunlu organ üyeliği kesin olarak düşer. Diğer hallerde soruşturma sonucunda Haysiyet Kurulu kararının verildiği tarihten itibaren zorunlu organ üyeliği ayrıca bir karara gerek olmaksızın devam eder.
(4) Zorunlu organ toplantıları, ilgili kurul başkanının kararıyla ve Birlik tarafından öngörülen teknik imkânlar üzerinden videokonferans veya telekonferans vasıtasıyla yapılabilir veya bazı üyeler ilgili Kurul başkanının izni ile videokonferans veya telekonferans vasıtasıyla toplantıya katılabilir. Videokonferans veya telekonferans vasıtasıyla toplantıya katılan üyelere huzur hakkı ödenir, ulaşım ve konaklama masrafı ile harcırah ödenmez.
Birlik Zorunlu Organ Üyelerinin Yükümlülükleri
Madde 35- (1) Birlik zorunlu organ üyeleri, görevlerini tedbirli bir yöneticinin özeniyle yerine getirmek ve Birliğin menfaatlerini dürüstlük kurallarına uyarak gözetmek yükümlülüğü altındadır. Birlik zorunlu organ üyelerinin mevzuata, dürüstlük ve iyiniyet kurallarına aykırı olarak verdiği kararlar nedeniyle Birliğin zarara uğraması ve tazminat ödeme yükümlülüğü altına girmesi halinde iş bu zarar Birlik tarafından kararı veren zorunlu organ üyelerine rücu edilebilecektir.
(2) Birlik Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeleri, aşağıdaki bilgileri yıllık olarak hazırlar ve Genel Kurula beyan eder:
a) Birlikten hak sahibi olarak alınan tutar.
b) Birlikten alınan diğer ödemeler ve bu gelirin nereden elde edildiği.
c) Birlikten elde edilen herhangi bir menfaat.
ç) Kişisel çıkarlar ile Birlik çıkarları arasında veya Birliğe karşı yükümlülükler ile başka kişilere ilişkin yükümlülükler arasında olabilecek fiili veya muhtemel çatışma.
Şubeler
Madde 36- (1) Birlik, ihtiyaç doğrultusunda Yönetim Kurulunun önerisi ve Genel Kurulun kararıyla şube açabilir. Şubeler kendi bölgelerindeki üyelerle Birlik merkezi arasındaki bağlantıyı sağlarlar. Şubelerde çalıştırılacak personel, Birlik personeli statüsündedir.
(2) Şubeler, Birlik Genel Kurullarında temsil edilmezler. Şubenin adresi, Yönetim Kurulu kararıyla şube yetkilisi olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından Bakanlığa yazılı olarak bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hükümler
Birliğin Gelirleri
Madde 37- (1) Birlik gelirleri şunlardır:
a) Telif gelirlerinin ve tazminatların tahsilinden elde edilen gelirler ile bu gelirlerin yatırımından doğan gelirler.
b) Giriş aidatı ve üyelik aidatı gelirleri ile telif gelirlerinin ve tazminatların tahsilinden elde edilen gelirlerden kesilecek Birlik payları.
c) Bağışlardan ve ölüme bağlı tasarruflardan elde edilen gelirler.
ç) Sahip olduğu herhangi bir malvarlığı ile bu varlıklarından doğan gelirler.
d) Faiz, fon, kambiyo, hazine bonosu, devlet tahvili gelirleri ve sabit getirili yatırım araçları gelirleri.
e) Birlik yararına düzenlenecek etkinlik, festival, konser, anma, ödül gecelerinin yayın ve sponsorluk/promosyon gelirlerine ilave olarak teberrulu bilet satış gelirleri vb.
f)Yayın gelirleri.
g) Diğer gelirler.
(2) Birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen gelirler, diğer gelirlerden ayrı bir hesapta tutulur.
(3) Birlik gelirleri alındı belgesi veya fatura ile tahsil edilir.
Dağıtım
Madde 38-(1)Birlikçe tahsil edilen tüm telif geliri, söz konusu telif gelirinin elde edilmesi için yapılan tüm masraflar/giderler ile Birlik payı düşüldükten sonra Genel Kurul tarafından kabul edilmiş olan Dağıtım ve Dokümantasyon Yönergesinde belirlenen esaslar çerçevesinde ödenir.
(2) Dağıtımlara ilişkin ödeme listesi yıllık olarak Bakanlığa bildirilir.
Kurul Üyelerine ve Görevlilere Yapılacak Ödemeler
Madde 39- (1) Yönetim, Denetleme, Haysiyet, Teknik - Bilim Kurullarına katılan üyelere ilgili yönerge hükümleri çerçevesinde, her toplantı günü için, toplantıların sonunda düzenlenecek tutanak esas alınarak huzur hakkı, merkez dışından gelen veya merkez dışına giden üyelere ise ayrıca ulaşım ve konaklama masrafları verilir.
(2) Zorunlu organ üyeleri dışındaki üyelere ücret ve huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi bir karşılık ödenemez.
(3)Zorunlu organ üyelerine verilecek huzur hakkı, harcırah Genel Kurul kararıyla belirlenir.
(4) Birliğin imza sirkülerine göre imza yetkilisi olan Yönetim Kurulu üyelerine, Birlik mesai gün ve saatlerine riayet ettiğinin kayıt altına alınması koşuluyla harcırah ve huzur hakkı dışında ücret de verilebilir. Bu kapsamdaki ücret tutarı Genel Kurul kararıyla belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Birlik Tüzel Kişiliğinin Sona Ermesi
Genel Kurul Kararıyla Sona Erme
Madde 40- Genel kurula katılan üye sayısının üçte ikisinin oyu ile meslek birliğinin feshine karar verilebilir. Fesih kararı, genel kurul divan başkanı tarafından 15 (onbeş) gün içinde Bakanlığa bildirilir.
Kendiliğinden Sona Erme
Madde 41-(1) Birlik;
a)Tüzükte belirtilen toplantı yeter sayının sağlanamaması nedeniyle olağan genel kurul toplantısının yapılamaması,
b) Birlik tüzüğü gereğince zorunlu organların oluşturulmasının olanaksız hale gelmesi,
c) Borç ödemede acze düşmesi,
ç) Kuruluş üye sayısı koşulunun sonradan kaybedilmesi,
d) Kanunun 42/B maddesinin dördüncü fıkrası gereğince yapılması gereken olağanüstü genel kurul toplantısının yapılamaması, hallerinde kendiliğinden sona erer.
(2) İşbu maddede sayılan hallerde Birliğin kendiliğinden sona erdiği, Bakanlık tarafından re’sen veya talep üzerine tespit edilir.
Tasfiye
Madde 42- (1) Tasfiye halinde, Birliğin para, mal ve haklarının devri, son Yönetim Kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde Birlik adında “Tasfiye Halinde ... Meslek Birliği” ibaresi kullanılır.
(2) Tasfiye kurulu, önce Birliğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında Birliğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında Birliğin borçlu olduğu tespit edilirse alacaklılara çağrıda bulunulur ve varsa Birlik malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Birliğin alacaklı olması durumunda borçlulardan alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan para ve mallar hakkında tasfiyenin ne şekilde yapılacağına genel kurul karar verir.
(3) Birliğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun 7 (yedi) gün içinde bir yazı ile Bakanlığa bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.
(4) Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, Bakanlıkça haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç 3 (üç) ay içinde tamamlanır.
(5) Birlik, defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son Yönetim Kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir Yönetim Kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi 5 (beş) yıldır.
ALTINCI BÖLÜM
Defter ve Kayıtlar
Defter ve Kayıtları
Madde 43-(1) Birlik, aşağıda belirtilen defter ve kayıtları tutmak zorundadır:
a)Tam Üye Defteri,
b) Olağan Üye Defteri,
c) Yönetim Kurulu Karar Defteri,
ç) Gelen ve Giden Evrak Defteri,
d) Bütçe, Kesin Hesap, Bilanço ve Gelir-Gider Tabloları,
e) Demirbaş Defteri,
f) Resmi Defterler(Yevmiye, Kebir Defterleri),
g) Mevzuat gereğince tutulması zorunlu olan diğer defter ve kayıtlar.
(2)Birlik çalışma ve hizmetlerinin gerektirdiği başka defter ve kayıtların tutulmasına Yönetim Kurulunca karar verilebilir.
(3) Yönetmeliğin “Defter Tutma Esasları” başlıklı 46’ıncı, “Tutulacak Defterler” başlıklı47’nci ve “Kayıt Usulü” başlıklı 48’inci, “Kayıt Zamanı” başlıklı 49’uncu, “Defterlerin Tasdiki” başlıklı 51’inci ve “Gelir ve Gider Belgeleri” başlıklı 52’nci madde hükümleri işbu Birlik için de uygulanır.
Hesap Dönemi
Madde 44- Birliğin hesap dönemi, 1 (bir) takvim yılıdır. Hesap dönemi 1 Ocak’ta başlar ve 31 Aralık’ta sona erer.
YEDİNCİ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Yetki Belgesi
Madde 45- (1) Birlik; hak sahiplerince verilecek yetki belgesine konu hakları kendi adına kullanmaya, üçüncü kişilere kullandırmaya, kullanmaktan men etmeye, kullanımlar karşılığında ödenen ücreti tahsil etmeye, bu hakların takibi ve tahsili için her türlü kazai, idari ve icrai yollara başvurmaya ve takip etmeye yetkili ve yükümlüdür.
(2) Yetki belgesine (EK-1) konu her bir hakkın türü ve kapsamının, Birliğin koyacağı şartlara uygun olarak belirlenmesi esastır.
(3) Birliğe üye olanlar hakların idaresini verdikleri eserlerin bir örneğini, çoğaltılmayanların fiziki ortamlara yüklenmiş biçimlerini, Birlik tarafından hazırlanan bildirime bağlı olarak tesis edilecek arşiv için Birliğe iletmek zorundadır. Birlik oluşturacağı arşiv için kendi alanlarında faaliyet gösteren kamu tüzel kişileri ve özel hukuk tüzel kişileri ile iş birliği yapabilir.
Kullanıcılarla İlişkiler ve Lisans Sözleşmeleri
Madde 46-(1)Birlik, kullanıcılarla ilişkilerini dürüstlük ve iyiniyet ilkelerine uygun şekilde yürütür.
(2) Birlik, kullanıcıların lisans sözleşmesine ilişkin günün teknolojik imkânlarıyla her türlü iletişim vasıtasıyla gelen bilgi taleplerini gecikmeksizin cevaplandırır. Gerekli bilgiler alındıktan sonra objektif ve ayrımcı olmayan koşullarda kullanıcılara lisans sözleşmesi önerilir ya da gerekçesi belirtilerek talebin kabul edilmediği bildirilir.
Eserlerin Bir Örneğinin Birliğe Verilmesi
Madde 47- (1) Birliğe üye olanlar hakların idaresini verdikleri eserlerin bir örneğini, çoğaltılmayanların fiziki ortamlara yüklenmiş biçimlerini, Birlikçe hazırlanan bildirime bağlı olarak tesis edilecek arşiv için Birliğe iletmek zorundadır.
(2) Birlik oluşturacağı arşiv için kendi alanlarında faaliyet gösteren kamu tüzel kişileri ve özel hukuk tüzel kişileri ile iş birliği yapabilir.
Yıllık Şeffaflık Raporu
Madde 48- (1) Birlik tarafından takvim yılı esas alınarak, her yıl Ağustos ayı sonuna kadar Yönetmeliğin eki EK-3’te yer alan “Meslek Birlikleri Tarafından Hazırlanacak Yıllık Şeffaflık Raporunda Yer Alması Gereken Bilgiler”de belirtilen konuları içeren şeffaflık raporu düzenlenir ve en az 5 (beş) yıl boyunca Birliğin internet sitesinde yayınlanır.
İlgili Mevzuat
Madde 49- İşbu Tüzükte hüküm bulunmayan hallerde Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yönergeler
Madde 50- Tüzükte öngörülen ve Genel Kurul tarafından kabul edilen yönergeler, Genel Kurul tarafından onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürürlük
Madde 51- İşbu Tüzük, Birlik Genel Kurulunca kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
EK-1 YETKİ BELGESİ